سپتامبر سیاه با دستان الوده بخون اجیران آی اس آی رقم خورد
محمد عارف صخره محمد عارف صخره

پانزده سال پیش، طالبان این متحجرترین پدیده قرن، درنخستین اقدام ، بعدازسیطره بر کابل، دوکتورنجیب الله رئيس جمهور سابق و برادرش آحمد زئی را ددمنشانه و و حشیانه به شهادت رساندند، اندکی بعد حاکم دولتی طالبان به اسم ملا ربانی طی مصاحبه مطبوعاتی رسماٌ مسوْلیت این جنایت هولناک تاریخی را متقبل ګردید. طالبان شهید نجیب الله را خلاف تمام نورمهای بین ا لمللی از دفتر این سازمان در کابل خارج و شهید ساختند .با آنکه پانزده سال از وقوع این جرم و جنایت مشهود میګذرد اما با تاٌسف جامعه جهانی ، سازمان ملل متحد و مقامات دولت افغانستان در مورد تعقیب و دستګیری عاملین این رویداد هولناک هیچ اقدامی نکردند، درزمانیکه با عالمی از درد و اندوه از این روز سیاه یاد میکنیم، از تمام دوستان، یاران ، دوستداران داکتر صاحب شهید و همه انساندوستان حقیقتجو تمنا دارم تا با علم کردن این صدای عدالتخواهانه و جیبه انسانی خویش را ایفا نمایند تا قاتلین به میز محاکمه کشانده شوند.

 اما چند نکته در مورد داکتر صاحب نجیب الله:

من نخستین بار در سال ۱۹۶۹«۱۳۴۷ هه ش» تصویر نجیب الله جوان را در جریده پرچم ناشر اندیشه های دموکراتیک مردم افغانستان دیدم که ضمن خبر زندانی شدن اش بخاطر مبارزات سیاسی ـ اجتماعی، چاپ شده بود. در سال ۱۹۷۳ « ۱۳۵۳هه ش » از نزدیک با نجیب الله که محصل طب کابل بود آشنا شدم، داکتر

 

 شخصیت خاص داشت، چهره جذاب و سیمای استوارش ګیرائي بخصوص داشت، انسان مهذب و بافرهنګ بود، باتمام جسارت و

 

سرسختی به استقبال دشواری های مبارزه میرفت، داکتر نجیب الله از جوانی نطاق زبردست و تحلیلګر پرتوان سیاسی بود، او در

 

انساندوستی و احترام به حقوق بشر شخصیت استثنائی داشت، چنانکه هنګام عهده داری ریاست عمومی خدمات اطلاعات دولتی بر

 

خلاف ادعا های خصمانه معاندین ، بحیث هومانیست صدیق در راه تحقق قانون ، قانونیت و برخورد انسانی با مردم نقش بارزی ایفا

 

نموده است. این داکتر نجیب الله بود که با درک و تحقق شعارمغز سرد، قلب ګرم ودستان پاک، همکاران خودرا به عالیترین اسلوب و

 

شیوه انسانی کار و مبارزه تشویق، ترغیب و تربیت نمود. امروز پاکی وجدان و صداقت وطندوستانه همرزمان و یاران داکتر نجیب الله

 

زبانزد عام و خاص شده است.

داکتر با مبارزه علیه دګماتیزم و تنګنظری سیاسی به حوادث و رویدادهای کشورودنیا با دید وسیع وپهنای ګسترده مینګریست. سیاست مصالحه ملی بحیث بهترین سیاست انساندوستانه در پرتو همین دیدپرپهناْ مطرح ګردید که بعداز مرګش نیز بوسیله سیاستمداران چه در داخل و چه در خارج کشور مورد استفاده قرارګرفته و میګیرد.

وقتی شهید نجیب الله درراْس حزب و دولت قرار ګرفت ، شخصیت منحصربه فردش برجسته تر ګردید، بحث همه جانبه سیاست های بزرګ و انسانی دوران حاکمیت حزب وطن به شمول دفاع مستقلانه و سیاست مصالحه ملی.... ازحوصله این بحث خارج است،اما از مجموع این اقدامات و تدابیر میتوان نتیجه ګرفت که: دوستان و مخالفین متفق القول اند که اګر طرح ها و آرزو های نیکو و انسانی داکترنجیب الله و حزب وطن به تحقق میرسید، این بدبختی ها وسیاه روزی هائیکه بعداز سقوط حاکمیت حزب وطن برسر مردم ما آمد، هرګز واقع نمیشدوپدیده سیاهکاری بنام طالب و طالبانیزم که جزٌ پروژه خارجی ها بوده است ، پدید نمیامد. به معنی دیګر اګر سیاست های پیشنهادی حزب وطن تحت رهبری داکتر نجیب الله ازطرف جامعه جهانی وجوانب ذیدخل داخلی موردحمایت و پشتیبانی قرار میګرفت، امروز ما یک افغانستان آزاد، آباد ، دموکراتیک و بدون جنګ و خونریزی میداشتیم.

باید قاتلان اجیر شده بدانند که با شهادت داکتر نجیب الله نتوانستند و نمیتوانند خدمات و افتخارات او را ازبین ببرند ، برعکس او را محبوبتر و جاویدانه تر ساختند ، امروز نام و شخصیت داکتر نجیب الله در مغز و قلب مردم شریف ما حک شده است. اوتاج افتخار وطن ماست.تصاویر و عکس های داکتر صاحب زینت بخش منازل مردم شده است. من بمثابه یکی از یاران نزدیک ایشان به دوستی و رفاقت با داکتر صاحب سر افرازانه افتخار مینمایم.

به مناسبت سالګرد شهادت بهترین رفیق ما ، به همه هموطنان تسلیت میګویم . نبود داکتر عزیز برای همه ما غم بزرګ است . اما تحقق آرمانهایش بهترین تحفه ما به روح و روان او خواهد بود. تجلیل از شخصیت رهبر حزب وطن و رئیس جمهور سابق افغانستان درحقیقت تعهد و تاٌکید برای ادامهْ مبارزه انسانی و عدالتخواهانه میباشد، بدینمناسبت از تمام رفقا ، دوستان، ياران و همه نیر وهای دموکراتیک و وطندوست، صمیمانه و بنام رنجهای بیکران مردم افغانستان توقع دارم که به یاد بود از نام همه شهدای شرافتمند وطن ، متحد و همبسته با مبارزه انسانی ، کشور عزیز ما را از جنګ و خونریزی ،فقر، ګرسنکی، بیکاری و دربدری نجات دهند. دزدان و چپاولګران فقط برای غارت و تباهی ساخته شده اند.وطن فقط بوسیله رسالتمندان پاکباز و شریف نجات یافته میتواند.

در اخیر قابل تذکر میدانم که داکتر نجیب الله شخصیت فراقومی ، فرامنطقوی و فرا ګروهیست، او به همه مردم افغانستان تعلق دارد، به نظر من هیچ قوم، هیچ ګروه و هیچ سازمان سیاسی حق ندارد با ادعای انحصاری هویت وسیمای ملی و وطنی اورا خدشه دار سازد.

روح شهید نجیب الله شاد ، یادش ګرامی و خاطراتش جاویدان باد

۲۷ سپتامبر ۲۰۱۱


September 27th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات